zaterdag 13 april 2019 busuitstap naar Écaussinnes en bezoek aan het hellend vlak van Ronquières

Op zaterdag 13 april 2019 is onze uitstap naar Écaussinnes gepland met de bus. Bijkomend gaan we een bezoek brengen aan het hellend vlak van Ronquières.

Er is aldus keuze tussen “een ganse dag wandelen” of “wandelen in de voormiddag en het bezoek in de namiddag”.

Praktisch

  • Datum: zaterdag 13 april 2019
  • Wandeling in Écaussinnes in Henegouwen
  • Club: Le Coq d’Or Ecaussinnois
  • Tocht: “2e Marche de la Pierre Bleue”
  • Afstanden: 6 – 12 – 18 – 24 km
  • Vertrek om 7u30 aan het station van Lichtervelde
  • Terug om ± 17u30
  • Bijdrage leden €10
  • Inbegrepen: bus, drinkgeld chauffeur, inschrijvingsgeld wandeling, één consumptie, toegang hellend vlak Ronquières
  • Inschrijven uiterlijk zondag 7 april 2019
  • Inschrijven kan door storting op onze bankrekening bij Argenta
    BE53 9791 4773 5853
  • of inschrijven via
    Ingrid Vanneste, Potteriestraat 20, 8810 Lichtervelde
    tel.: 051 72 46 35
    Ingrid2vanneste@gmail.com
  • graag vermelden of je kiest voor “alleen wandelen” of “wandelen en uitstap”

Bezoek aan het hellend vlak van Ronquières

Het bezoek omvat toegang tot de panoramische lift, de glazen loopbruggen en de informatiebordjes. Het is de ideale plek om het verkeer van de boten te observeren en het bewegen van de bakken. Aan de ingang van het spektakelparcours ‘Een boot, een leven’ krijg je als bezoeker een koptelefoon en kom je zo allerhande zaken te weten over de heel bijzondere wereld van de binnenschippers. En als je ten slotte alsmaar hoger komt en de top van de toren bereikt, heb je een prachtig uitzicht op de streek en het hellend vlak. Bij mooi weer zie je onder andere de Leeuw van Waterloo en het Atomium van Brussel.
Indien de tijd en het weer het toelaten, kunnen we nog bijkomend te voet wandelen langs de rails van het hellend vlak op het didactisch pad van ongeveer 1,5 km met informatiebordjes over het bouwwerk en zijn werking.

Het langste hellend vlak ter wereld

De constructie bestaat uit 2 bakken gevuld met water van 91 m op 12 m, en die tussen de 5.000 en 5.700 ton wegen, die volledig onafhankelijk werken en waarin de boten binnenvaren.
Het zijn als het ware badkuipen op wieltjes die de vaartuigen vervoeren over een afstand van 1432 m die het hoge en het lage niveau van het hellend vlak scheiden.
Dit hellend vlak maakt dat de binnenschippers aanzienlijk veel tijd kunnen winnen als je dit vergelijkt met de tijd om langs de andere sluizen te gaan. Maar het meest bijzondere aan dit principe is dat er heel wat water wordt bespaard op het kunstmatig aangelegd kanaal, in tegenstelling tot de traditionele systemen.
De 150 m hoge toren is een echt symbool van Belgische knowhow en domineert op trotse wijze het hellend vlak, gebouwd op een volledig kunstmatig aangelegd kanaal dat boten met grote tonnages de mogelijkheid biedt om zo de verbinding te maken met de Belgische natuurlijke stroomgebieden.

Het Kanaal Charleroi-Brussel

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog start België werken om de vaarwateren toegankelijk te maken tot 1350 ton. Voor de verbinding Charleroi-Brussel worden er tal van oplossingen en trajecten overwogen met in het bijzonder de uitdaging om een verval van 68 m te overbruggen bij het dorpje Ronquières. Uiteindelijk wordt er gekozen voor de oplossing van het hellend vlak, een veel zuiniger oplossing qua water dan een opeenvolging van sluizen. De werken starten op 15 maart 1962 en de constructie wordt in werking gesteld in april 1968. Oorspronkelijk werd het kanaal Charleroi-Brussel gebruikt voor de steenkoolontginning, maar nu is het vooral een transitweg naar Frankrijk, Nederland en Duitsland.

De kanaalbrug van het hellend vlak van Ronquières

De brug wordt gedragen door 70 kolommen van 2 m diameter, is 290 m lang en 59 m breed en draagt een last van ongeveer 100.000 ton water. De brug dient als wachthaven vooraleer de boten de oversteek maken. Je wordt een beetje sprakeloos bij het zien van zo’n gigantische betonnen vogel met uitgespreide vleugels.

Videos

het hellend vlak van Ronquières 1
het hellend vlak van Ronquières 2